Základní škola Záhuní dětem zábavnou formou přiblížila tradiční valašská řemesla
Už podruhé se na Základní škole Záhuní prezentovaly tradiční valašská řemesla. Tentokrát byly kromě práce ševce, metláře nebo perníkářky k vidění i ukázky dovedností malérečky a kováře. Stejně jako loni se mluvilo také o bylinkách a nechyběl zde ani cimbál a tóny známých valašských písniček.
Také v roce 2025 připravila frenštátská Základní škola Záhuní Den valašských řemesel. Ten se odehrál ve čtvrtek 20. března v prostorách školy.
KATEŘINA JUŘÍČKOVÁ, učitelka, ZŠ Záhuní
„My jsme se letos rozhodli, že budeme celý ten program cílit pro mateřské školy. Konkrétně pro předškolní děti, aby i ty se seznámily s historií svého kraje a s původními řemesly. Dopoledne prohlídku absolvovaly naše děti z prvního stupně základní školy a odpolední program, který začal ve 13 hodin už je cílený na konkrétní mateřské školy tady z okolí.“
Samotný program odstartovala beseda s bylinkářkou, kde se děti mohly dozvědět na co se která bylina využívá, i to, jakými způsoby se rostliny zpracovávají.
VANDA VRLOVÁ, bylinkářka
„Děti mají nejraději byliny, které by mohly půjčit nebo dát mamince a tatínkovi. To jsem byla překvapená.“
Na jednotlivých stanovištích se pak školáci a předškoláci seznamovali s prací metláře, řezbáře, perníkářky, přadleny nebo ševce. Stejně jako loni nechyběly ani tóny cimbálu a valašských písniček. Letos nově přijala pozvání také malérečka kraslic nebo kovář, u kterého si děti mohly zkusit taky něco vyrobit.
JINDŘICH VESELÝ, kovář
„Dneska jsme vyráběli, bylo to velmi různorodé. Dělali jsme takové ty nejjednodušší věci. Takže jsme dělali klíneček, hřebíček. Složitější bylo, že jsme vyráběli nějaký lísteček. Byly tu i šikovná děvčátka, takže jsme si vyráběli třeba srdíčka nebo něco takového. Ještě jsme zkoušeli podkovičky, ale to už dnes ti mladí ani neví, kam to zařadit. Ale ten lísteček nebo to srdíčko je takový atraktivní dárek.“
Kromě ukázek jednotlivých řemesel byly připraveny i pracovní doplňkové materiály. Ty posloužily k dalšímu rozšíření vědomostí dětí.